Marja kertoo puolisonsa Harri Dahlströmin kapteenisuvun tarinaa (ks. "Lisätietoja)":
Hääkuvassa No 702, joka on otettu VILHELM TILLGEN ATELJEESSA HELSINGÖRISSÄ 1868 OVAT MERIKAPTEENI GUSTAF ALFRED DAHLSTRÖM JA ELISABETH AMANDA WILHELMINA DAHLSTRÖM OS. WIKANDER |
Dahlströmien suvun
vaiheita tunnetaan 1500-luvulta lähtien. Edesmenneen mieheni Harri Anton Dahlströmin
isänpuoleinen Dahlströmin suku on kotoisin Korppoon ja Nauvon saarilta ja hänen
isänäitinsä puoleinen Grundströmin suku on kotoisin Raahesta. Molempien sukujen
miehet ovat olleet merenkävijöitä, joiden joukosta löytyy kalastajia,
luotseja, perämiehiä ja kapteenin apulaisia eli laivakonstaapeleja sekä lukuisa
määrä merikapteeneja. Sukujen merikapteenien yhteen laskettu lukumäärä nousee
10 - 15 riippuen siitä, miten laajasta näkökulmasta sukuja tarkastellaan.
Suvun ensimmäinen
merikapteeni oli Adolf Dahlström (1796 - 1867), joka toimi kapteenina useissa
Itämerellä purjehtineissa turkulaisissa laivoissa. Hänen avioliitostaan Johanna
Blombergin kanssa syntyi yhdeksän lasta, joista toiseksi nuorin on kertomukseni
toinen päähenkilö, vuonna 1841 syntynyt Gustaf Alfred Dahlström. Valistuneen
perheen lapsena hän sai jo kotonaan alkeisopetuksen ja osasi sekä lukea että
kirjoittaa. Kymmenvuotiaana Alfred aloitti opiskelunsa Turun yläalkeiskoulussa,
jota hän kävi seitsemän vuotta. Isän ammatti kiehtoi poikaa ja hän tunsi suurta
vetoa merille.
18-vuotias Alfred
pestautui matruusiksi Fyra Bröder -nimiseen alukseen vuonna 1859.
Ensimmäiselle purjehdusmatkalle lähtijät olivat yleensä nuoria, siinä 15
-vuotiaita jungmanneja. Alfredin ikä, opinnot yläalkeiskoulussa sekä isän
merikapteenin ammatti saattoivat vaikuttaa siihen, että nuorukainen katsottiin
kelvolliseksi astumaan suoraan matruusin tehtävään. Matka suuntautui
Kööpenhaminaan ja kesti vain muutamia kuukausia. Kokemukset merellä olemisesta
vakuuttivat kuitenkin Alfredin. Siitä lähtien hänen suunnitelmansa elämänuran
valinnasta merillä tuntuivat oikeaan osuneilta. Syksyllä Alfred opiskeli jo
Turun Merenkulkuoppilaitoksessa. Autonomian ajan Suomessa toimi seitsemän
merenkulkuoppilaitosta, joista vuonna 1812 perustetut Turun, Vaasan ja
Helsingin laitokset olivat vanhimmat. Vajaan vuoden kestäneiden opintojen
jälkeen Alfred suoritti perämiehen tutkinnon vain 19 -vuotiaana, ja sai
oikeuden purjehtia kaikilla merillä ”på längre farvatten”.
Opiskeluaikaa
seurasi kaksi vuotta kestänyt purjehdus Baron von Haartman -aluksella
Välimerellä ja Mustalla merellä, josta alus palasi Odessan kautta Suomeen.
Kotiin paluun jälkeen keväällä 1862 Alfredista tuli Hilda -nimisen prikin
konstaapeli. Konstaapeli Dahlström oli kapteenin ja perämiehen jälkeen laivan
kolmas mies ja taloudenhoitaja, joka huolehti muona- ja vesivaroista. Hänen
tehtäviinsä kuului johtaa niin sanottua kapteenin vahtia ja vastata merellä
myös tähystyksestä sekä laivan peräosan siisteydestä. Hildan matka suuntautui
Englantiin ja sieltä Välimerelle. Seuraavana vuonna Alfred toimi jo samaisen
laivan perämiehenä sen Englantiin suuntautuneella matkalla. Marraskuussa
Hilda lähti pitkälle purjehdukselle Atlantin yli Havannaan, josta se toi
rahtia Englantiin ja sieltä Välimeren satamiin. Vuonna 1865 Alfred Dahlström
vaihtoi pestinsä perämieheksi Aura-nimiseen laivaan, joka purjehti Välimerellä.
Saman vuoden syksyllä hän palasi Merenkulkuopistoon, jossa hän suoritti sekä
merikapteenin että matkustajalaivan päällikön tutkinnot keväällä 1866. Sitten
tuli muutto Raaheen.
MERIKAPTEENIKSI RAAHEEN
Turun
meriliikenne oli vilkasta ja kaupungin porvaristo omisti suuren laivaston. Sen
vuoksi Turkuun hakeutui merikapteeneita eri puolilta Suomea. Vasta merikapteeniksi
valmistunut Alfred Dahlström halusi perämieskokemuksensa ja merikapteenin
tutkintonsa suoritettuaan luonnollisesti päästä jo laivan päälliköksi, mutta
kapteenin tehtäviä ei ollut tarjolla Turussa. Tiedot muiden kaupunkien
tarjoamista mahdollisuuksista kulkeutuivat laivojen mukana satamakaupungista
toiseen, ja pienen Pohjanlahden rantakaupungin, Raahen suuresta purjelaivastosta
oltiin hyvin tietoisia. Kaupungissa oli useita hyvin menestyviä
laivanvarustajia ja laivoja valmistui vuosittain useita. Tuohon aikaan Raahen
merenkulku eli kukoistuskauttaan. Esimerkiksi Fellmanin varustamolle valmistui
1860 -luvulla kymmenen laivaa, joista yksi oli 294 rekisteritonnin priki Eos.
Tämän hyväkuntoisen aluksen kapteeniksi nimitettiin Alfred Dahlström
25.5.1866. On helppo kuvitella sitä onnen ja ylpeyden tunnetta, jota 25
-vuotias kapteeni tunsi, kun hän astui ensimmäisen kerran Eoksen kannelle
Hampurissa lastin purkamisen jälkeen.
Purjelaiva
miellettiin feminiiniseksi ja sen takia laivan symbolina oleva keulakuva oli
naishahmoinen. Useissa tapauksissa laivan ja sen päällikön välille syntyi
erityinen kiintymyssuhde, joka näkyi siinä tavassa, kuinka hyvin kapteeni piti
huolta laivastaan. Varustamon ja kapteenin suhteet määriteltiin aina
kirjallisessa sopimuksessa.
Olavi
Leikolan mukaan ”Alfred Dahlströmillä oli
kolme rakastettua. Ensimmäinen oli priki Eos, toinen oli parkki Hermes ja
kolmas oli upea, uljasryhtinen neitonen Amanda Wikander, jonka suku, kuten
Alfredinkin oli vahvasti sidoksissa merenkulkuun.”
Kapteeni Alfred Dahlström toimi
Eoksen kapteenina vain vähän yli vuoden. Elokuussa1867 hän allekirjoitti
sopimuksen, jonka mukaan hän siirtyi saman varustamon parkki Hermeksen
kapteeniksi. Hermes oli rakennettu 1863 kuten Eoskin, mutta se oli 494 rekisteritonnisena
sitä suurempi, kaunis ja hyvin kulkeva alus. Koska laivan päiväkirja on
kadonnut, kapteenin ensimmäisestä matkasta Hermeksellä ei ole muuta tietoa kuin
se, että matka alkoi Raahesta 1867 ja päättyi Pietarsaareen lokakuussa 1868. Matkalta on säilynyt kuitenkin yksi epävirallinen dokumentti, joka on
hyvin yksityinen. Se on nuoren rakastuneen kapteenin tunnekylläinen ja kaunis
rakkauskirje morsiamelleen Amanda Wikanderille Raaheen.
RAKKAUSKIRJE
Äidinkieleltään
ruotsinkielinen Alfred on kirjoittanut kirjeen mustekynällä. Hänen käsialansa
on harvinaisen kaunista. Päiväys puuttuu, mutta kirje on kirjoitettu
todennäköisesti loka- tai marraskuussa 1868. Tässä on alkuperäisestä kirjeestä
tekemänäni suomennos. Kirje kuuluu mieheni hallussa olleeseen Dahlströmin
sukuarkistoon, joka koostuu hänen isoisänsä isän, merikapteeni Gustaf Alfred
Dahlströmin sekä hänen isoisänsä, merikapteeni Ernst Alfred Dahlströmin
tauluista, esineistöstä, valokuva-albumeista ja kirjeistä.
”Minun rakastettu Amandani
Tämä yö on ollut minulle kuin ikuisuus. Voi,
kuinka vaikeata olikaan erota Sinusta niin nopeasti, juuri kun keskenämme
päätetty asia oli tullut selväksi. Koko viime yön aikana ei torkahduskaan ole
tullut silmääni. Olen valveilla uneksinut ja elänyt mitä ihanimmissa
ajatuksissa. Oi, voisipa Hän, joka näin odottamattomasti on saattanut meidät
yhteen, tehdä meidät myös onnellisiksi ja tyytyväisiksi osaamme.
Ah, jo pitkään salassa rakastamani Amanda, vannon tässä samalla
Jumalan edessä Sinulle ikuista uskollisuutta, mikäli se on ihmisen vallassa.
Lupaan, että tulevaisuuteni tärkein päämäärä tulee olemaan, että yritän tehdä
Sinut onnelliseksi. Suokoon taivaitten Herra, joka on asettanut ja määrännyt
sekä rakkauden että avioliiton, minulle siihen voimaa ja kykyä. Tällaiset
ajatukset, kallein Amanda, ovat tänä aamuhetkenä askarruttaneet raskaasti
kohoilevaa rintaani. Jo useita kertoja olen kysynyt itseltäni: Onko tämä vain
yksi mitä ihanin uni? Kykyni ovat liian vaatimattomat kuvailemaan kaikkia niitä
tunteita, jotka ovat virranneet sydämeni läpi nyt, kun rohkein toiveeni on
toteutunut.
Ilma on juuri nyt seljennyt ja olen antanut signaalin luotsin
saamiseksi. Lähden luultavasti heti merelle, toivossa, että pian olen Pietarsaaressa.
Huolehdi nyt vain rakas Amanda, että meidät kuulutetaan ensi
Sunnuntaina ja että se tapahtuu vielä kahtena peräkkäisenä Sunnuntaina. Häät
voisivat silloin olla 25. tätä kuuta. Jotta ei herättäisi huomiota, lähetin
valtakirjan Swanljungille, joka tuo sen Sinulle. Jos sattuisi jotain, mitä minulta
pitäisi kysyä, sähkötä tai kirjoita heti Pietarsaareen, osoite on Herra C.J.
Thorén.
Kirjoita, rakas Amandani, ja kerro kaikkein ensimmäiseksi, miten kaikki
järjestyy. Tunnen olevani mitä rauhattomimmassa, mutta samalla mitä ihanimmassa
tilassa.
Kuolemaan asti Sinun, Alfred Dahlström.”
Alfred pyysi
kirjeessään Amandaa huolehtimaan heidän kuulutustensa täytäntöön panemisesta.
Näin tapahtui ja merikapteeni Gustaf Alfred Dahlström ja merikapteeni William
Wikanderin ja hänen skotlantilaisen vaimonsa, Elisabeth Wilkinsonin tytär,
Elisabeth Amanda Wilhelmina Wikander vihittiin Raahessa 15.11.1868.
AMANDA
WIKANDERIN SUKU
Wikanderit
olivat todennäköisesti pohjalaista sukujuurta, alkujaan Viiko- ja
Wiiko-nimisiä. Kokkolalainen kanttori Johan Viiko otti nimekseen Wikander.
Hänen poikansa Jacob toimi kauppiaana ja raatimiehenä Pietarsaaressa ja oli
naimisissa Margaretha Calamnian kanssa. Heidän poikansa Jacob, joka oli
kauppias ja merikapteeni Pietarsaaressa, avioitui Christina Maria Ervastin
Kanssa. Perheeseen syntyi kymmenen lasta, joista kaksi tytärtä ja poika William
muuttivat Raaheen1838. William on tämän tarinan toisen päähenkilön, Amanda
Dahlströmin isä.
William
Wikander suoritti perämiehen tutkinnon 1836 ja kapteenin tutkinnon seuraavana
vuonna. Aluksi hän pestautui perämieheksi Langin varustamon pieneen, vain 172
rekisteritonnin priki Bolinaan. Aluksen ensimmäinen matka suuntautui
Liverpooliin lastinaan 1325 tynnyriä tervaa ja puutavaraa. Paluulastina oli 567
tynnyriä suolaa. Matka sujui ongelmitta ja William Wikander nimitettiin aluksen
kapteeniksi vain 22- vuotiaana. Seuraavan matkan päämäärä oli Newcastle, jonne
vietiin tervaa ja puutavaraa. Sieltä vietäväksi saatiin hiililasti Napoliin
tammikuussa 1838. Hiilen kuljettaminen ei ollut kovin kannattavaa. Hiilirahtiin
sisältyi myös useita vaaratekijöitä, kuten itsesyttyminen ja räjähdysvaara.
Lastin ja kannen väliin piti jättää riittävän suuri ilmatila, jotta
räjähdysalttiit kaasut pääsivät välittömästi ilmanvaihtoon. Lisäksi ruuman
puhdistaminen hiilikuljetuksen jäljiltä oli varsin työlästä ja aikaa vievää.
Kovan
merenkäynnin vuoksi Bolina pääsi lähtemään vasta helmikuun alussa ja matkalla
Kanaalin läpi se kärsi suuria vaurioita. Biskajan lahdella myrsky vain yltyi,
ja Bolina menetti suurimman osan takilastaan ja purjeistaan. Tuulen laannuttua
laiva palasi pelkin haruspurjein
Plymouthin
satamaan. Laivan vauriot olivat sen verran suuret, että aluksi suunniteltiin jo
sen myyntiä lasteineen päivineen. Lopulta se kuitenkin päätettiin korjata.
Lainaan
tähän Bolinan korjaamisen aikaisia tapahtumia Harrin serkun, William Leikolan
kirjoittamasta kirjasta Nuoren kapteenin avomerikaste.
”Vaikka
kapteeni Wikanderin aika korjaustelakalla oli kiireistä ja vaativaa, ehti hän
kuitenkin tehdä Englannissa tuttavuutta paikallisten asukkaiden kanssa. Ehkä jo
Liverpoolissa tai Newcastlessa hän oli iskenyt silmänsä viehättävään neitoseen,
joka työskenteli huhujen mukaan isänsä meklarikonttorissa. Heidän kirjeenvaihtonsa
oli ilmeisen tiivistä nyt, kun oltiin samalla saarella pitempään, saattoipa
kapteeni ehtiä neitosen kotiinkin esittäytymään. Ja niinhän
siinä kävi, että tuo skottineito, Elisabeth Wilkinson, oli jo seuraavana kesänä
Raahessa kapteenskana ja vuoden 1840 alusta alkoi synnyttää uusia kapteeneja
purjelaivakaupungin kasvavalle laivastolle.”
Vasta toukokuussa
kunnostettu alus pääsi jatkamaan matkaa Italiaan. Sieltä tuotiin paluulastissa
suolaa Riikaan.
Merikapteeni
William Wikander toimi elämänsä aikana päällikkönä neljän eri
raahelaisvarustamon 13 laivassa. Varustamoista ja laivoista on olemassa tarkat
nimi-, vuosiluku-, lasti-, lokikirjat sekä miehistötiedot. Mutta missä
kaupungissa William tarkalleen tapasi ensimmäisen kerran Elisabethin, ihastui
sekä myöhemmin rakastui häneen, on yhä hämärän peitossa. Elisabeth oli
Burwickistä, Orkney- saarilta kotoisin oleva skotlantilaisneito. He solmivat
avioliiton 1838 ja saivat kirkonkirjojen mukaan kahdeksan lasta, joista neljä
oli tyttöjä ja neljä oli poikia. Hääkuvassa olevan Alfredin kaunis Amanda oli
tämän suomalais-skotlantilaisen parin kolmas lapsi. Hän syntyi Raahessa 1845.
Amandan veljistä tiedetään, että heistä kolme suoritti merikapteenin
tutkinnon. Yksi pojista Ernst Alfrid kuoli kolmevuotiaana. Vanhin poika William
August valmistui kapteeniksi Lontoossa, josta voitaneen päätellä, että
Elisabeth puhui lapsilleen myös äidinkieltään. William nuorempi ehti purjehtia
kapteenina viisi vuotta, kun hän palatessaan Baltimoresta Lontooseen 1875
huuhtoutui hyökyaallon lyömänä laivan kannelta mereen.
KOHTALOKAS
HÄÄMATKA
Alfred ja
Amanda Dahlströmin häiden jälkeen, Alfredin tarkoitus oli vielä ennen talven
tuloa lähteä merille. Syksy oli jo pitkällä, joten kapteenin tuli pitää
kiirettä, jotta laiva ehtisi poistumaan kohta jäätymään alkavalta
Pohjanlahdelta. Merenkulkijoilla oli äkillisistä pakkasista hyisiä kokemuksia.
Nuorenparin kuherruskuukauden onni kukoisti, eivätkä he olisi millään
hennonneet erota toisistaan, sehän olisi merkinnyt hyvin alkaneen yhteiselämän
jäämistä kovin lyhyeksi. Siksi he päättivät, että Amanda seuraa miestään
Atlantin yli suuntautuvalle matkalle. Siitä tulisi samalla heidän häämatkansa.
Vaikka laivat miellettiinkin naispuolisiksi, ei naisen läsnäolo laivalla ollut
ongelmatonta. Merimiehet olivat tunnetusti taikauskoisia, ja he uskoivat
naisen mukanaolon laivalla tuottavan huonoa onnea. Kapteenilla oli kuitenkin
poikkeuslupa ottaa mukaansa naisväkeä joko vaimonsa tai tyttärensä muodossa.
Gustaf
Alfred Dahlströmin muistikirjamerkintöjen mukaan laiva poikkesi Tanskan
puolella Helsingörissä, jossa tämä komea hääkuva otettiin. Kuva edustaa
selkeästi aikaansa sidottua kuvaamistapaa. Se on kokovartalo-tyyppinen
kaksoismuotokuva. Mies istuu ja nainen seisoo miehen takana vinottain kuitenkin
niin lähellä miestä, että hänen kätensä ylettyvät miehen oikean olkapään päälle
ja hänen pukunsa kertava alaosa koskettaa runsaana miehen tuolia sivulta ja
takaa. Myös kuvattujen henkilöiden vakavahkot ja arvokkaat ilmeet henkivät ajan
kuvaamistapaa.
Kaunispiirteisellä
23-vuotiaalla Amandalla on yllään musta, silkkinen hääpuku, jonka miehusta
myötäilee hänen tyttömäisen hoikkaa vartaloaan tiheästi edestä napitetulla
yläosallaan. Käsivarsia peittävät hieman pussimaiset hihat kapenevat ranteita
kohti ja paljastavat kaunismuotoiset kädet, joiden vasemmassa sormessa on
kahden timantin keskellä sinisafiiri. Sormus on yhä tallella ja se kulkee
suvussa, joten sen kivet ovat tiedossa. Puvun alaosassa on erittäin runsaasti
ja kauniisti laskostuvaa silkkiä. Amanda on sitonut mustan luonnonkiharan
tukkansa päänsä taakse nutturalle aviosäätyyn siirtymisen merkiksi. Hänestä
aikaisemmin otetussa valokuvassa hänen mustat kiharansa ovat tyttömäisesti
valtoimenaan. Amandalla on korvissaan riippukorvakorut ja kaulassaan puvun
pääntietä myötäilevä helminauha. Kengät ovat pitkän puvun peitossa.
Arvovaltaisen
ja ikäistään hieman vanhemman näköisellä 27-vuotiaalla Alfredilla on päällään
musta, pitkäliepeinen villakangastakki, musta liivi ja vaaleat, harmahtavat
villakankaiset housut. Alfredin taipuisa tukka on laineilla ja hänen
punertavaan vivahtava muhkea leukapartansa sekä viiksensä ovat hienosti
muotoillut. Paita on valkoinen ja kissanrusetti musta. Vasemmassa nimettömässä
on Amandalta saatu kultainen vihkisormus. Liivintaskusta näkyy kulkevan
kultainen kellonvitja. Jalassa on kevyet sisävarsikengät.
Helsingöristä
laiva jatkoi Cardiffiin, Lontooseen ja Falmouthiin. Sieltä matka jatkui
Atlantin yli kohti Kuubaa. Kapteeni Dahlströmin jäämistöstä löytyi pieni,
vaaleansinisestä kirjepaperista itse tehty muistivihko. Se oli kapteenilla
aina povitaskussaan, kun hän kulki laivan kannella tai tähysti komentosillalla.
Siihen hän teki muistiinpanoja mm. laivan sijainnista sekä ostoksista, joita
tulevissa satamakaupungeissa tultaisiin tekemään. Muistikirjaan ilmestyi
jossakin vaiheessa sarake: Åt den lille, pikkuiselle. Ruotsinkielisestä sanasta
ilmenee, että pariskunnalla oli jonkinlainen aavistus tulevan lapsen
sukupuolesta. Voi vain arvailla, miten nopeasti toteutunut ja hartaasti
odotettu tieto, oli tehnyt heidät onnellisiksi. Samalla heitä oli
todennäköisesti huolestuttanut, missä Hermes tulisi olemaan synnytyshetken
koittaessa, merellä vai jossakin satamakaupungissa?
Havannassa
laiva oli todennäköisesti vuoden 1869 toukokuussa. Atlantin ylittäminen vei
Hermeksen kaltaisilta aluksilta keskimäärin kuukauden verran, mutta
epäsuotuisten olosuhteiden sattuessa aikaa saattoi kulua parikin kuukautta.
Laivan saapuessa Havannaan, siellä riehui parhaillaan keltakuume-epidemia. Osa Hermeksen
miehistöstä sairastui, joutui sairaalaan ja osa heistä kuoli. Myös laivan
kapteeni sairastui keltakuumeeseen, mutta hän ei halunnut lähteä sairaalaan.
Olihan hänellä laivassa oma hoitaja, Amanda vaimo mukanaan. Siihen aikaan ei
vielä tunnettu riittävästi tautien tartuntamekanismeja, mutta pariskunnan
yhteisenä pelkona oli luonnollisesti lasta odottavan Amandan mahdollinen
sairastuminen.
Laivan lasti saatiin purettua ja
paluurahdiksi lastattiin sokeria. Menehtyneiden merimiesten tilalle yritettiin
hankkia täydennystä, mutta kunnon väkeä oli vaikeata saada. Pätevistä
merimiehistä oli pulaa, pestatuista miehistä useimmat olivat epäpäteviä.
Esimerkiksi perämieheksi pestatulla ei ollut minkäänlaista tietoa
navigoinnista. Se kävi tosin ilmi vasta
laivan lähdettyä paluumatkalle.
Olosuhteet
onnistuneelle kotimatkalle olivat vähäiset. Hermes lähti kuitenkin purjehtimaan
kohti Eurooppaa kesäkuun puolivälissä. Laiva ohjattiin eteläiselle reitille,
jolla sen matka edistyi hitaasti. Päämääräksi asetettiin Falmouthin satama,
jossa oli lähtiessä käyty ennen Atlantin ylittämistä. Kapteeni makasi
keltakuumeen näännyttämänä kajuutassaan. Hänen ohjeittensa mukaan kuitenkin
purjehdittiin. Kaiken varalta hän kirjoitti muistikirjaansa vaimolle ohjeet
purjehtimisesta ja menettelytavoista satamissa. Kun Hermes oli ollut kolme
viikkoa matkalla, kapteenin voimat uupuivat 7.heinäkuutta 1869. Nuoren,
seitsemännellä kuulla raskaana olevan vaimon suru oli pohjaton, kun Alfred
Dahlström laskettiin purjekankaaseen käärittynä viimeiseen lepoonsa Atlantin
valtamereen.
Lainaan
tähän Harrin serkun Olavi Leikolan sanoja: ”Gustaf
Alfred Dahlströmin ura merikapteenina jäi lyhyeksi hänen kuollessaan
28-vuotiaana, mutta niiden keskuudessa, jotka ehtivät häneen tutustua, säilyi
kunnioitus ja arvonanto häntä kohtaan pitkään. Eikä se ole jälkipolvien
piirissä vieläkään loppunut.”
Nuori leski
joutui pohtimaan murheellisena ja yksinäisenä omia mahdollisuuksiaan. Ehtisikö
laiva Falmouthiin ennen kuin hänen aikansa tulee? Entä jos synnytys tapahtuukin
merellä? Laivassa ei ollut Amandan lisäksi ketään toista naista, joka olisi
voinut auttaa häntä synnytyksessä. Uskon hänen useasti aprikoineen, miten
ikinä hän tulisi selviämään navigoinnista ja edessä olevasta pitkästä Atlantin
ylityksestä monien laivaan tulleiden uusien merimiesten kanssa? Pitkään hän ei
kuitenkaan ehtinyt surra tulevaisuuttaan, sillä vastuu laivasta ja
purjehtimisesta valtamerellä oli hänen miehensä hänelle uskoma tehtävä. Tehtävä
oli jo sellaisenaan vastuullisuudeltaan ja vaikeusasteeltaan valtava
24-vuotiaalle, kokemattomalle ja lasta viimeisillään odottavalle naiselle.
Mutta tässä eivät olleet vielä kaikki Amandan vaikeudet! Ne sen kun
lisääntyivät! Kelvoton Kuubassa laivaan palkattu perämies alkoi ahdistella
leskeksi jäänyttä Amandaa. Kun miestä ei saatu lopettamaan ahdistelua,
merimiehet sulkivat hänet suomalaisen puosun johdolla loppumatkaksi laivan
köysivarastoon.
Matka edistyi hitaasti ja Amandan
synnyttämisen hetki alkoi olla käsillä. Mitä Amanda mahtoi siinä tilanteessa
eniten kaivata? Luonnollisesti menettämäänsä puolisoa, Alfredia. Kunpa
hänellä, ensikertalaisella olisi synnytystilanteessa ollut apuna ja tukena
kätilö tai ylipäätään joku naishenkilö! Mutta sellaista ei ollut saatavilla,
joten tästä koitoksesta hänen oli yritettävä selvitä yksin. Synnytyksen
koittaessa 19. syyskuuta, hänen avukseen tuli sama ystävällinen puosu, joka oli
jo pelastanut hänet tunkeilevan perämiehen kynsistä. Synnytys sujui hyvin ja Alfredin ja Amandan esikoinen, pieni poika näki päivänvalon
valtamerellä, johon tämän kovaonninen isä oli puolisentoista kuukautta tätä
ennen laskettu.
Elisabeth Wilkinson - Wikander s. 30.10.1820, Burwick (?), UK k. 24.10.1897, Raahe |
Kun laiva lopulta saapui Falmouthiin, se oli ollut matkalla lähes neljä kuukautta. Falmouthissa Hermes sai uuden miehistön. Amandan isä, William Wikander oli kutsuttu laivan kapteeniksi. Edessä oleva matka oli kapteeni Wikanderille varmasti raskas ja tunteita nostattanut, kun hän lähti Havannasta tulleen parkki Hermeksen mukana Suomeen. Hänen mieluinen vävypoikansa oli kuollut merellä ja hänen leskeksi jäänyt tyttärensä oli synnyttänyt juuri suvun ensimmäisen lastenlapsen ja tehnyt hänestä isoisän. Amandaa helpotti suuresti, kun hän sai turvakseen isänsä, jonka kokeneisiin käsiin hän saattoi luovuttaa vastuun ja komennon laivasta. Siitä lähtien hän sai vihdoin mahdollisuuden keskittyä pienen poikansa hoitamiseen ja omaan toipumiseensa. Amanda jäi laivalle poikansa kanssa, kun se purjehti Le Havreen, jossa sokerilasti purettiin. Kotimaassa laivan kohteena oli ensin Rau-man satama. Sieltä Amanda tulisi jatkamaan matkaa kotikaupunkiinsa Raaheen, jossa Wikanderin perheen jäsenet ja ystävät tulisivat toimimaan kovia kokeneen nuoren lesken tukena. Pientä poikaa ei ollut vielä kastettu, mutta kotikaupungissa sekin asia tulisi hoitumaan. Pojan nimeksi tulisi aikanaan Raahessa Ernst Alfred ja kirkonkirjoihin hänen syntymäpaikakseen tultaisiin merkitsemään Falmouth, satamakaupunki, johon Hermes ensimmäisenä oli tullut kohtalokkaalta matkaltaan.
Kun nuori
mustiin pukeutunut leski astui ryhdikkäänä lapsi sylissään lankonkia pitkin
Rauman satamalaiturille, siellä sattui kävelemään myös Rauman pormestari, komea
27-vuotias tuomari Frans Törnroth ystävänsä kanssa. Hän ihastui oitis
kauniiseen leskeen ja Olavi Leikolan mukaan ”antoi ottaa selvää”, kuka leski oli. Otaksun kuitenkin, että
raatimies Törnroth ei ollut paikalla aivan sattumalta. Tieto Hermes-laivan
kohtalosta oli kiirinyt varustamoiden kautta moniin satamakaupunkeihin, joista
kotoisin olleita merimiehiä oli kapteenin lisäksi menehtynyt. Raumalla ja
Raahesta laivaa vastaanottamaan tullut väki oli järkyttynyttä ja hyvin selvillä
siitä kenen nuoresta leskestä tässä oli kysymys. Frans Törnroth oli sanonut
ystävälleen heti Amandan nähtyään
”Kun vuosi on kulunut umpeen, tuo leski on
minun!”
Amanda
Dahlströmin näkeminen ei jäänyt ilman seurauksia. Pormestari otti yhteyttä
Amandaan ja runsaan vuoden kuluttua ensi kohtaamisesta heidät vihittiin.
Pariskunnan koti perustettiin Raumalle ja onni alkoi uudelleen kukoistaa
Amandan elämässä. Avioliiton tiedetään olleen hyvin onnellinen. Pariskunnalle
syntyi 13 lasta, viimeisin vuonna 1882 Amandan ollessa 42-vuotias.
Leski Amanda Dahlström -> Törnroth s. 22.3.1835, Raahe k. 5.8.1904, Teisko, Tampere. Lapsi Ernst Alfred Dahlström |
Amanda ei
kuitenkaan voinut koskaan unohtaa ensimmäistä miestään, Alfredia. Amandalle
heidän rakkautensa pysyi ihanteellisen rakkauden vertauskuvana, koska sitä
elettiin ainoastaan häämatkalla ja varsin poikkeuksellisissa olosuhteissa -
valtamerellä, maasta irrallaan, ainai-sen sunnuntaitunnelman vallitessa, vailla
kosketusta arkeen. Varmaan se vaikutti molempien rakastuneitten tunnetilaan,
jossa ”rakastunut ihminen näkee
ympäröivän todellisuuden ikään kuin jalostuneena, rakastetun ihannoituna ja
itsensä vahvana ja kyvykkäänä”, kuten rakkausprofessori Kaarina Määttä
rakastunutta luonnehtii.
Frans ja
Amanda Törnrothin makuuhuoneeseen oli ripustettu kaksi maalausta, joiden
sijoituspaikka olisi pikemminkin kuulunut pormestariperheen kodissa salin
puolelle. Toinen tauluista oli suuri, kaunis B. Tendallin signeeraama
meritaulu, joka esitti purjelaiva Hermestä ja toinen oli ns. kapteenintaulu
nuoresta kapteeni Gustaf Alfred Dahlströmistä. Kapteenintaulun signeeraus ei
ole näkyvissä, se on luultavasti koristeellisten raamien alla. Amanda saattoi
luoda tauluihin silmäyksen iltaisin nukkumaan mennessään ja aamuisin
herätessään.
Ehkä Amanda joskus uudessa
avioliitossaan suuren lapsijoukon äitinä ja kädet täynnä arkisia askareita
palveluskunnastaan huolimatta, saattoi muistella tuota häämatkaansa
Hermeksellä. Kuinka hän laivan ainoana naisena ja kapteenin rouvana oli saanut
osakseen sellaista kohtelua ja palvelua, johon hän ei ollut siihenastisessa
elämässään tottunut. Alfred ja hän olivat istuneet päivittäin kapteenin
pöydässä ja laivapojat olivat tarjoilleet päivälliset ja muut ateriat heille.
Amandan ei ollut hämmästyksekseen tarvinnut tehdä niiden eteen yhtään mitään,
vaan laivakokki apulaisineen oli suunnitellut ja valmistanut ateriat. Amanda
oli saanut enimmäkseen keskittyä rakkaan Alfredinsa vaimon rooliin.
Satamakaupungeissa Amanda oli päässyt miehensä mukaan, kun laivaan oli tehty
tarvittavia hankintoja. Silloin hänen kielitaidostaan oli ollut suurta apua.
Hän oli nähnyt matkallaan varsin erilaisia kaupunkimiljöitä ja luontoilmiöitä,
eri kansallisuuksiin kuuluvia ihmisiä ja erilaisia kasvi- ja eläinkunnan
edustajia. Hän oli tehnyt kaikesta näkemästään tarkkoja havaintoja. Alfredin
ollessa hoitamassa kapteenin velvollisuuksiaan Amanda oli lukenut mukanaan
olevia kirjoja sekä tutkinut kapteenin kirjaston teoksia, kirjoittanut kirjeitä
näkemästään kotiväelleen sekä sukulaisilleen Englantiin tai tehnyt käsitöitä. Varsinkin
siitä lähtien, kun tuleva lapsi oli ilmoittanut tulostaan, Amanda oli alkanut
valmistella lapselle tarvittavia tamineita.
Merikapteeni Ernst Alfred Dahlström, s. 19.9.1869, Falmouth, UK julistettu kuolleeksi 20.3.1968 |
Kun Amandan
ja Alfredin neljä vuotta Rauman lyseota käynyt Ernst, tuli 15-vuotiaaksi vuonna
1884, hän lähti merille. Hän pestautui Wilhelm-nimiselle alukselle
jungmanniksi. Pojan lähtiessä kotoa, pormestari Törnroth irrotti kehyksistä
pojan isää ja parkki Hermestä esittävät taulut. Hän kääri ne rullalle ja pani
ne pojan mukaan tämän isän kamferipuiseen kapteeninarkkuun. Tämä teko kertonee
omaa kieltään siitä, minkälaisena Amandan Frans-puoliso oli neljäntoista vuoden
aikana kokenut taulujen olemassaolon heidän makuuhuoneessaan.
Rannikkokaupunkien
nuorista miehistä useat noudattivat meren kutsua noin viidentoista vuoden
ikäisenä. Ernstin kohdalla mieleen nousee kuitenkin epäilys, oliko hän kenties
poikapuolena kokenut tilanteensa jotenkin vaikeaksi siihen mennessä yhdeksän
sisaruspuolen suuruiseksi kasvaneessa äitinsä ja isäpuolensa perheessä?
Tauluepisodi antaa myös aiheen epäillä, että isäpuoli saattoi olla hyvinkin
helpottunut Ernstin lähdöstä kotoa ja pestautumisesta merimieheksi. Ernsthän
muistutti suuresti ulkonäöltään isäänsä, Amandan ensimmäistä miestä. Miten myös
Ernstistä tuli aikanaan merikapteeni, on toisen kirjoitelman aihe.
***
Kirjoitelmassani olen käyttänyt seuraavia
suullisia ja kirjallisia lähteitä:
Dahlström, Gustaf Alfred
(1886 -1887): Kapteenin muistikirja, suomennos tekeillä kirjoittajan ja Harrin
serkun, William Leikolan toimesta. Sisältyy Harri Dahlströmin sukuarkistoon.
Dahlström, Gustaf Alfred
(1886): Käsinkirjoitettu kirje morsiamelle Amanda Wikanderille. Kirjeen
suomennos on Marja Dahlströmin tekemä. Sisältyy Harri Dahlströmin
sukuarkistoon.
Dahlström, Harri &
Olga Maria (1959 - 2012): Harrin äidin ja Harrin suulliset kertomukset
kirjoittajalle.
Leikola, Olavi (2001):
Tekstissäni on vaikutteita ja otteita Harrin serkun, Olavi Leikolan pitämästä
esitelmästä: Sukuni merikapteenien vanavedessä.
Leikola, William (2007):
Tekstissä on vaikutteita ja otteita Leikolan kirjasta: Nuoren kapteenin
avomerikaste, siltä osin, kun siinä kuvataan priki Bolinaa myrskyn kourissa
Englannin Kanaalissa.
Sovelius - Sovio, Eero
(2011): Ihmisiä Laivojen Kaupungissa Henkilöhistoriaa 1700 - 1900 lukujen
Raahesta,
Oulun historiaseura ry.
Kirjan luvun: ”Kapteenin kuolema merellä ja hänen poikansa elämä” faktatiedot
ovat olleet minulle suurena apuna. Olen lisännyt niihin Harrin ja hänen äitinsä, Olga Maria( Maija)
Dahlströmin suullisia kertomuksia sekä Olavi ja William Leikolan esitelmien ja
kirjoitelmien pohjalta kuulemaani ja lukemaani aineistoa. Tähän
aineistopohjaan olen lisännyt omia mietteitäni fiktion muodossa. Sen
eritteleminen, mikä on ollut kenenkin alkuperäistä tekstiä, on ollut monin
paikoin erittäin vaikeasti eroteltavissa. Se johtuu siitä, että vuosien
varrella olen kuullut niin paljon tästä aihepiiristä ja monesta eri lähteestä.
Supinen, Pekka (2001):
Purjelaivojen kapteenien vaimot tekivät laivoilla urotekoja. Kirjoitus tehty
Merihistorian päivillä 22.4.2001 Helsingissä.
Tämän
vihkosen saatesanat
Marja Dahlström kääntyi puoleeni syksyllä 2013 ja
pyysi muutamia tarkennuksia sukumme historiatietoihin. Hän kertoi, että oli
kirjoittamassa tutkielmaa valokuvasta, joka esittää isoisäni vanhempia, heidän
hääkuvastaan. Kun sain tekstin luettavakseni, huomasin, että siinä käsiteltiin
hääparin elämää hiukan laajemminkin kuin mitä itse kuvasta sellaisenaan näkyy.
Mieleeni tuli ajatus edesauttaa tutkielmassa tarkasteltujen tietojen
levittämistä meidän jälkipolvien luettavaksi, tapahtuihan häämatkalla, jolla
kuva otettiin, monia merkittäviä ja kohtalokkaita asioita, jotka esivanhemmistamme
on hyvä tietää.
Kun
muutin tekstin vihkomuotoon, muokkasin samalla hiukan kansilehtiä ja
otsikointia. Kansilehdet ovat paremmin valokuvien esittämiseen sopivaa
paperia, niinpä keskitin kuvamateriaalin sinne. Tutkielman ns. leipäteksti on
vihkossani alkuperäisen sanamuodon mukainen. Kun sivujaon takia olisi 2 - 3
sivua jäänyt tyhjiksi, lisäsin vihkoseen muutaman dokumentin ja valokuvan,
jotta niissä olevat tiedot eivät jäisi vain omaan pöytälaatikkooni.
Parkki Hermes lähti Raahesta 27.9.1868 ja silloin
mönsträttiin laivaan miehistö, joka oli siis häämatkan ”matkaseurue”.
Merimiesrullasta havaitaan, että vain kokki oli aikamiehen ikäinen. Kapteeni
oli toiseksi vanhin, 26 v, muut nuoria poikasia, noin morsiamen ikäluokkaa, 23 v.
Perillä Havannassa kuoli 6 miestä, muutama muukin sairastui ja ehkä kuolikin
myöhemmin satamassa laivan jo lähdettyä kotimatkalle.
Toinen merkittävä dokumentti on leskeksi jääneen
morsiamen, sittemmin rva Törnrothin kuoleman jälkeen julkaistu muistokirjoitus
v. 1904. Siinä pääpaino on ensimmäisen avioliiton häämatkan tapahtumissa, jotka
olivat lyöneet silloiseen morsiameen koko elämän läpi kestäneen kunniakkaan ja esimerkillisen
urhean naisen leiman.
Takakannen sisäsivulle laitoin kuvat morsiamen
vanhemmista, hänestä nuorena äitinä esikoinen sylissään sekä isoisäni aikuisena
miehenä.
Takakannessa on kuvat parkki Hermeksestä sekä N. Tscherbakoffin
merimaisemataulusta, joka on kunniapaikalla olohuoneeni seinällä. Olen aina
halunnut tulkita sen isoisäni isän hautaa kuvaavaksi. Tässä vihkossa olen
lisännyt siihen mielikuvaan liittyvän tankarunoni.
William (Wili) Leikola
Amanda Elisabeth Törnroth
* 22.3.1845 Raahe †
5.8.1904 Teisko
Tillkännagifves att
min älskade maka
Amanda Elisabeth
f. Wikander
efter ett
långvarit svårt hjertlidande fridfullt afled den 5 aug. uti sitt sextionde
lefnadsår, bittert sörjd af mig, åtta söner, tre döttrar, svärsöner,
svärdotter, barnbarn, syskon, anförvanter och många vänner.
Slut är lifvets kamp
och strid.
Allt är frid.
* * *
I går afled på Hannunsorka lägenhet i Teisko
häradshöfdinskan Amanda Elisabeth
Törnroth i en ålder af sextio år.
Född i Brahestad, gifte sig den aflidna 1867 med kaptenen
på fartyget “Hermes”, G. A.
Dahlström, hvilken just stod i begrepp
att med sitt fartyg begifna sig till Vestindien. Den unga frun åtföljde sin man
på den långa färden. Under denna resa inträffade en händelse som ställde den
unga kvinnan på ett hårt prof.
I Havanna, fartygets destinationsort, rasade gula febern,
och såväl kapten Dahlström som största delen af besättningen dukade under för
den förfärliga farsoten. Med en i Havanna påmönstrad ny besättning, en brokig
samling af individer, hoprafsade från all världens håll samt en styrman som
knappt kände till navigeringens abc - begaf sig Hermes till Europa. Den enda
ombord som visade sig situationen vuxen, var den unga kaptenskan. De hårda
pröfningarna hade inte brutit henne, och under hennes ledning nådde fartyget
slutligen efter en lång och svår seglats målet.
Sedan trettiofem år gift med häradshöfding Frans Törnroth har den aflidna med
själfuppoffrande hängifvenhet fyllt sina plikter i hemmet, plikterna mot make
och barn. Modigt har hon sett lifvet i ansikte och aldrig hafva de pröfningar
hon haft att genomgå förmått kväfva hennes varma deltagande för de fattiga och de
bedröfvade.
2 kommenttia:
Olipa upeaa päästä lukemaan Dahlströmien suvun vaiheita ja Amanda Törnrothin elämästä näin koskettavalla tavalla! Suurkiitos tekemästänne työstä asian osalta.
Amanda Törnroth on isoäitini isoäiti. Selvittelin hänen hautapaikkansa Kalevankankaan hautausmaalla. Samaan hautaan on haudattu myös isäni isoisoisä Frans Törnroth. Ikäväkseni seurakunnalta selvisi, että tämä vanha ja hieno hauta ollaan poistamassa, koska kukaan suvun jäsen ei ollut määräaikaan mennessä ilmoittanut seurakunnalle olevansa kiinnostunut haudan hoitamisesta. Tämä on erittäin harmillista ja olenkin miettinyt vielä vetoomuksen lähettämistä seurakunnalle asiasta ottaen huomioon mm. mielenkiintoisen tarinan, joka hautaan liittyy. Tätä ajatellen voisi olla hyödyllistä käyttää tekstiänne "Kapteenien suku" apuna. Olisikohan tämä mahdollista?
Merikapteeni Ernst Alfred Dahlström, s. 19.9.1869, Falmouth, UK
julistettu kuolleeksi 20.3.1968
Ernst Alfred Dahlstrom s. 19. 9.1869 Falmouth, UK, joka on julistettu kuolleeksi, mutta hänen muuttonsa Amerikkaan 1909, kansalaisuushakemuksensa, puolisonsa ja kuolinaikansa löytyi.
Lähetä kommentti